سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اینتل Core i9 معرفی شد؛ قدرتمندترین پردازنده دنیای لپتاپها

با ورود پردازنده‌های 6 هسته‌ای Core i9 اینتل به لپ‌تاپ‌ها، شاهد افزایش توان قابل توجهی در این محصولات خواهیم بود.

اینتل Core i9 معرفی شد؛ قدرتمندترین پردازنده دنیای لپ‌تاپ‌ها

زمانی که اینتل از سری جدید پردازنده‌های Core i9 برای رقابت با سری تردریپر AMD رونمایی کرد، کم‌و‌بیش تمامی کارشناسان استفاده از این پردازنده‌ها در لپ‌تاپ‌ها را نیز پیش‌بینی می‌کردند. امروز اینتل قدرتمند‌ترین پردازنده‌ی لپ‌تاپ را برای نمونه‌های مخصوص بازی و گیمینگ به‌صورت رسمی معرفی کرد.

قدرتمند‌ترین مدل پردازنده‌های جدید لپ‌تاپ اینتل Core i9-8950HK نام دارد. 6 هسته‌ی و 12 ترد پردازشی با حداکثر سرعت کاری 4.8 گیگاهرتز خبر از پردازنده‌ای فوق‌العاده قدرتمند می‌دهد که پیش از این شاهد حضور مشابه آن در دنیای لپ‌تاپ‌ها نبودیم. به گفته‌ی مدیران اینتل، این پردازنده‌ی نسل هشتمی 29 درصد سریع‌تر از قدرتمندترین نمونه‌های نسل پیشین خود است. این پردازنده‌ی جدید هم‌چنین 41 درصد عملکرد سریع‌تری در بخش بازی و 59 درصد بهبود عملکرد در ویرایش ویدیو‌های 4K به همراه خواهد داشت. این پردازنده‌ی جدید در محصولات فوق‌العاده توانمندی که برخی آن‌ها را Musclebook می‌نامند، به کار گرفته خواهد شد.

پردازنده‌ی جدید Core i9 اینتل اولین نمونه‌ی تولیدشده‌ی این شرکت است که از قابلیت Thermal Velocity Boost بهره می‌برد؛ بدین معنی که در شرایط عادی حداکثر سرعت کاری این پردازنده 4.6 گیگاهرتز خواهد بود. اما در صورتی که شرایط و دمای پردازنده پایدار باشد، یکی از هسته به سرعت 4.8 گیگاهرتز یا تمامی هسته‌ها با افزایش 100 مگاهرتزی به سرعت 4.7 گیگاهرتز خواهند رسید. 

پردازنده لپ تاپ اینتل کافی لیک

در کنار پردازنده‌های Core i9، اینتل از نسل جدید پردازنده‌‌های قدرتمند Core i5 و Core i7 برای لپ‌تاپ‌ها نیز رونمایی کرد که از معماری ++14nm (نمونه‌ی بهینه‌شده‌ی معماری 14 نانومتری نسل‌های پیشین پردازنده‌های اینتل) بهره می‌برد.

برخلاف پردازنده‌های سری U که برای محصولات سبک و کم‌‌مصرف طراحی شده‌اند، پردازنده‌‌های سری H با تعداد هسته‌های بیشتر و فرکانس کاری بالا برای لپ‌تاپ‌های توانمند جهت امور مهندسی، بازی و تجاری توسعه یافته‌اند. 

هم‌چنین دو پردازنده‌ی 6 هسته‌ای جدید از سری Xeon اینتل راه خود را به حوزه‌ی لپ‌تاپ‌ یافته‌اند. یکی ازمدیران اینتل در خصوص نسل جدید پردازنده‌های سری H لپ‌تاپ خود می‌گوید:

ما ساعت‌ها با تولید‌کنندگان لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصی برای بهبود و بهینه‌سازی توان و میزان مصرف انرژی زمان مصرف کرده‌ایم. من فکر می‌کنم نمونه‌های فعلی ما بهینه‌تر هستند و امکان استفاده از آن‌ها در محصولات باریک‌تر بدون فدا کردن توان پردازشی نیز وجود دارد.

مشخصات فنی پردازنده‌‌های Core i9، Core i7 و Core i5 اینتل مخصوص لپ‌تاپ‌

پردازنده لپ تاپ اینتل کافی لیک