سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تغییر نام اندروید ور به Wear OS؛ اقدامی بیفایده برای احیای پلتفر

گوگل هفته‌ی گذشته نام سیستم‌عامل نه‌چندان محبوب دستگاه‌های پوشیدنی خود را از اندروید ور به ور اواس تغییر داد؛ اما این تغییر چه مفهومی برای کاربران دارد؟

تغییر نام اندروید ور به Wear OS؛ اقدامی بی‌فایده برای احیای پلتفرم پوشیدنی‌های گوگل

پنجشنبه‌ی گذشته، اهالی مانتین ویو اعلام کردند که نام سیستم‌عامل مخصوص دستگاه‌های پوشیدنی خود را که به‌طور گسترده در ساعت‌های هوشمند اجرا می‌شود، از  اندروید ور (Android Wear) به ور اواس (Wear OS) تغییر می‌دهند. غول دنیای فناوری ادعا می‌کند که نفوذ ساعت‌های هوشمند اندروید از 4 سال گذشته و از زمان عرضه‌ی اندروید ور در سال 2014 افزایش یافته است. سال گذشته، 30 درصد از مالکان جدید اندروید ور، کاربر آیفون‌ها بودند و عبارت «اندروید» در بخشی از نام این سیستم‌عامل می‌توانست به‌صورت بالقوه مشتریان را دچار این گمراهی کند که ساعت‌های اندروید ور تنها با گوشی‌های هوشمند اندروید سازگار هستند.

هرچند نام‌گذاری نادرست اندروید ور می‌تواند یکی از دلایل فراموشی تدریجی پلتفرم پوشیدنی گوگل محسوب شود؛ اما علت اصلی مشکل را احتمالا باید در تیم مدیریتی گوگل جستجو کرد. این شرکت برخلاف رقبا عملکرد ضعیفی در حوزه‌ی پوشیدنی‌ها داشته و در سال‌های اخیر تمایل اندکی برای زنده نگاه داشتن اندروید ور از خود نشان داده است. برای مثال، گوگل آخرین بار 2 سال پیش اقدام به به‌روزرسانی اندروید ور کرد و عرضه‌ی آن را نیز بسیار به تعویق انداخت. سرانجام هنگامی که این به‌روزرسانی از راه رسید، مملو از باگ‌های مختلف بود. تقریبا در همان زمان، کوالکام نسخه‌ای جدید از پلتفرم سخت‌افزاری اندروید ور به‌ نام اسنپدراگون ور 2100 معرفی کرد که آن هم سرانجام به فراموشی سپرده شد.

Wear OS

در عین حال، اپل که ساعت هوشمند خود را یک سال پس از گوگل معرفی کرده بود، به بهبود اپل واچ و سیستم‌عامل آن با نام watchOS ادامه داد و هرساله به‌صورت منظم نسخه‌ای جدید از سخت‌افزار و نرم‌افزار ساعت هوشمندش را روانه‌ی بازار کرد. در پیش گرفتن چنین راهبردی موجب شد اپل در سال 2017 بتواند نزدیک به 18 میلیون ساعت هوشمند بفروشد. به گزارش مؤسسه‌ی IDC، این رقم بیش از 60 درصد از مجموع ساعت‌های هوشمند به‌فروش‌رفته در سال گذشته را شامل می‌شود. سامسونگ با 3.6 میلیون و گارمین با 2.7 میلیون، نزدیک‌ترین رقبای اپل محسوب می‌شوند. نکته‌ی قابل توجه این است که این دو شرکت از سیستم‌عامل پوشیدنی اختصاصی خود و نه سیستم‌عامل گوگل استفاده می‌کنند. کمپانی فاسیل گروپ که برای بسیاری از برند‌های مطرح مد نظیر دیزل، امپریو آرمانی، کیت اسپید، مایکل کورس، میسفیت و اسکیگن ساعت هوشمند می‌سازد، سال گذشته با فروش 1.8 میلیون دستگاه، رتبه‌ی اول پرفروش‌ترین سازنده‌ی ساعت‌های هوشمند اندروید را در اختیار داشت.

ناکامی Android Wear یا به عبارت بهتر Wear OS به‌سادگی نتیجه‌ی عدم تمایل گوگل در توسعه‌، حفظ و ارتقاء یک پلتفرم پوشیدنی قابل دوام است. این تغییر نام جدید که بیشتر به یک تقلید از الگوی نام‌گذاری اپل شباهت دارد، تنها می‌تواند به‌عنوان یک مانور تبلیغاتی برای جلب توجه دیده شود. در صورتی که گوگل واقعا درصدد آن است تا روحی تازه در کالبد نیمه‌جان پلتفرم پوشیدنی‌ خود بدمد، باید امسال یک به‌روزرسانی بزرگ برای ور اواس و یک سخت‌افزار مرجع و به‌روزشده عرضه کند؛ علاوه بر این، به‌منظور بهبود مداوم این سیستم‌عامل باید دست‌ کم تا چند سال آینده به‌صورت منظم و پیوسته به‌روزرسانی‌های جدید را در اختیار کاربران قرار دهد.