سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با خوراکی های کمیاب دنیا آشنا شوید

از عجایب متعدد این دنیا می‌توان به خوراکی‌های کمیاب و عجیبی نظیر سوپ لانه پرنده، قارچ دنبلان سفید، خاویار الماس، زعفران، هندانه مربعی و... اشاره کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

با خوراکی های کمیاب دنیا آشنا شوید

ما انسان‌ها خیلی خوش شانس هستیم که در این دنیا، هر چیزی به سهولت در دسترس ما قرار دارد. مثل اینکه می‌توانیم به راحتی به مغازه برویم و میوه و سبزی مورد نظرمان را خریداری کنیم. حتی بدون اینکه به مغازه برویم، می‌توانیم به‌صورت اینترنتی سفارش مواد غذایی بدهیم. البته در گذشته شرایط به اینگونه نبود و همه چیز، به‌خصوص مواد غذایی خیلی کم بود.

 

با این حال هنوز هم برخی غذاها به‌عنوان مواد نادر تلقی می‌شوند و دستیابی به آن‌ها تقریبا غیرممکن است. پس اگر به یک کشور خارجی یا مکانی غیرمعروف سفر کردید، به دنبال این جواهرهای غذایی باشید که شاید دیگر این فرصت برایتان پیش نیاید. در ادامه قصد داریم تعدادی از این مواد غذایی کمیاب را به شما معرفی کنیم.

1. سوپ لانه پرنده

خوراکی های عجیب دنیا

سوپ لانه پرنده (Bird"s Nest Soup) برخلاف اسمش، خیلی بیشتر از تعدادی بال و پر پرنده است. در بسیاری از فرهنگ‌های آسیایی، این غذا مقوی و فوق‌العاده محسوب می‌شود. در واقع این سوپ ژله‌ای به رنگ قهوه‌ای روشن، از لانه‌ی پرنده‌ای به نام سوئیفت (swift) تهیه می‌شود. این پرنده از آب دهان خود برای چسباندن شاخه‌ها و برگ‌ها به هم استفاده می‌کند تا لانه‌اش را بسازد. این سوپ شبیه به سوپ مرغ و در نوع خود منحصربه‌فرد است. سوپ لانه پرنده معمولا در مناطق اندونزی، مالزی و تایلند یافت می‌شود و برای افرادی که دوست دارند آن را امتحان کنند، گران تمام می‌شود.

2. قارچ دنبلان سفید

خوراکی های عجیب دنیا

مجله تایم در سال 2010 ادعا کرد که قیمت قارچ دنبلان سفید به ازای هر پوند، 2 هزار دلار است که ادعای درستی به حساب می‌آید. این قارچ‌ها، بسیار گران هستند و نوع سفید و سیاه آن تنها تحت شرایط مناسب و برای مدت بسیار محدود در دسترس است. طبق نظر تایم، با توجه به فرایند دشوار جمع‌آوری و مبلغ فروش قارچ دنبلان، این ماده غذایی همچون یک «کالای کاملا لاکچری» است. این مجله حتی عنوان کرده که 1?6 پوند از این قارچ با قیمت باورنکردنی 150 هزار دلار به فروش رسید.

3. قارچ دنبلان سیاه

خوراکی های عجیب دنیا

قارچ دنبلان سیاه Perigord، نادرترین قارچ دنیا است. این ماده که بومی فرانسه است و وقتی خاک و کثیفی روی آن پاک شود، می‌درخشد و بوی بسیار مطبوعی دارد. در طول زمستان که اواسط رشد خود را می‌گذراند، بوی شیرین و خوشایندی دارد؛ اما وقتی می‌رسد عطر و بوی مضاعفی پیدا می‌کند.

4. خاویار الماس

خوراکی های عجیب دنیا

کتاب ثبت رکوردهای گینس، خاویار الماس ایرانی را رسما به‌عنوان گران‌ترین خاویار دنیا به رسمیت شناخته است. این خاویار در واقع تخم‌های یک گونه ماهی خاویاری نادر 100 ساله است که در دریای خزر یافت می‌شود. خاویار الماس که به نام تجاری «طلای سیاه» نیز معروف است، کیلویی 20 هزار دلار قیمت دارد. با توجه به منطقه‌ی خاص پرورش این ماهی و این واقعیت که یکی کمیاب‌ترین گونه‌های ماهی در دنیا به حساب می‌آید، خاویار الماس بسیار گران و نادر است.

5. زعفران

خوراکی های عجیب دنیا

ادویه‌ی خوش عطر و بوی زعفران، بومی مناطق نزدیک به یونان است و همچنان گران‌ترین ادویه دنیا محسوب می‌شود. فقط یک اونس زعفران می‌تواند قیمتی بیش از 500 دلار داشته باشد. گیاه زعفران در فصل پاییز شکوفه می‌دهد و درون گل‌های آن، موهای بلند رشته مانندی وجود دارد که چند سانتی‌متری رشد می‌کنند. در فصل درو، کشاورزان بیش از 50 هزار گل را برداشت می‌کنند که از آن فقط نیم کیلوگرم زعفران به دست می‌آید.

6. قلب خام مرغ دریایی

خوراکی های عجیب دنیا

مرغ دریایی (پافین) شاید پرنده‌ای بامزه باشد، اما گوشت بسیار لذیذی دارد. اگر باور ندارید، از گوردون رمزی سوال کنید. او در طی سفر خود به ایسلند، با انواع مختلف پافین نظیر پافین دودی مواجه شد و گفت که گوشت پافین را دوست داشته است. پافین از خوراک‌های محلی ایسلند به‌شمار می‌رود و با توجه به جمعیت عظیم این پرنده در جزیره‌ای دورافتاده در این کشور، چندین قرن است که شکار می‌شود. بیش از 50 درصد این پرندگان نزدیک به ایسلند زندگی می‌کنند و در نتیجه به نوعی از گونه‌های خاص این منطقه محسوب می‌شوند. بنابراین اکر قصد شکار پافین دارید، پاسپورت خود را برای سفر به این کشور آماده کنید.

7. گوشت گاو کوبه

خوراکی های عجیب دنیا

گوشت گاو کوبه در واقع حاصل یک دسیسه بین‌المللی است. وزارت کشاورزی آمریکا در سال 2009 برای محصولات گوشتی ژاپن که از طریق کشتی وارد آمریکا می‌شد، محدودیت اعمال کرد. از آن زمان کمتر از 10 رستوران در سراسر کشور موفق به کسب مجوز برای حمل این گوشت شده‌اند.

طبق نظر فوربس، رستوران‌های سراسر کشور از سال 2009 همچنان ادعا می‌کنند که به این گوشت دسترسی دارند و بابت آن قیمت گزافی از مشتری می‌گیرند. گوشت گاو کوبه باید فرایند طولانی را طی کند و زمان پخت آن هم باید کمتر از دمای بدن باشد چون در غیر این صورت، گوشت بافت خود را از دست خواهد داد.

8. پنیر کازو مارزو

خوراکی های عجیب دنیا

پنیر کازو مارزو (Casu Marzu) در واقع با کرم حشره عمل می‌آید. این پنیر که در ساردینیا ایتالیا یافت می‌شود، با لاروهای مگس پر شده است. این پنیر به حدی منزجر کننده است که اتحادیه اروپا آن را ممنوع کرده است. پنیر گوسفندی را در محیط باز رها می‌کنند تا مگس‌ها، تخم‌های خود را روی آن بگذارند. لارو این حشره از پنیر تغذیه می‌کند. با اینکه خوردن کرم‌های مگس تهوع‌آور است و شاید اصلا سالم هم نباشد، ولی کازو مارزو به عنوان یکی از معروف‌ترین پنیرهای جهان تلقی می‌شود. علاوه بر ویژگی خاص فراوری‌اش، طعم خوشمزه‌ای نیز دارد!

9.هندوانه دنسوک

خوراکی های عجیب دنیا

بر خلاف هندوانه‌های معمولی، هندوانه دنسوک (Densuke Watermelon) به رنگ سیاه است و حدود 200 دلار قیمت دارد. لس‌آنجلس تایمز در سال 2008 اعلام کرد که این میوه در حراجی به قیمت بیش از 6 هزار دلار فروخته شده است. با توجه به تعداد کم این میوه در هر برداشت که معادل کمتر از 70 عدد در هر سال می‌شود، قیمت بالایی هم دارد. هندوانه دنسوک فقط در جزیره شمالی هوکایدو در ساحل ژاپن رشد می‌کند. به لحاظ محل پرورش و تعداد برداشت آن در طول سال می‌توان گفت که از خوراکی‌های نادر دنیا به حساب می‌آید.

10. قهوه رارو

خوراکی های عجیب دنیا

قهوه رارو (Caffe Raro) حاصل ترکیب دانه‌های دو قهوه نادر، قهوه بلو مانتین جامائیکا و کوپی لواک، در دنیا است. قهوه بلو مانتین جامائیکا فقط در کوه‌ بلو در جامائیکا رشد می‌کند و در نتیجه مقدار آن در طول سال بسیار محدود است. دانه‌های قهوه کوپی لواک نیز از مدفوع حیوانی به نام زباد تهیه می‌شود. به این ترتیب که پس از خوردن دانه‌های قهوه، هسته آن را دفع می‌کند و از آن برای تهیه این نوع قهوه استفاده می‌شود. آنزیم‌های شکم این حیوان باعث تغییر ساختار پروتئین در دانه قهوه شده و مقداری از اسیدیته آن را از بین می‌برد.

11. هندوانه مربعی

خوراکی های عجیب دنیا

هندوانه مربعی فقط در ژاپن فروخته می‌شود. این میوه در واقع یک میوه نادر نیست، بلکه درون جعبه رشد می‌کند. متاسفانه این هندوانه مناسب مصرف نیست، زیرا قبل از رسیده شدن، برداشت می‌شوند و در نتیجه طعم آن کمی تلخ است. با این حال مردم سراسر دنیا مبلغ 300 دلار برای آن می‌پردازند.