سفارش تبلیغ
صبا ویژن

میزان عرضه PC برای اولین بار طی 6 سال گذشته، افزایش یافت

میزان عرضه‌ی کامپیوتر شخصی در سه‌ماهه‌ی پایانی سال 2017، برای نخستین بار طی 6 سال گذشته، افزایش یافته است.

میزان عرضه PC برای اولین بار طی 6 سال گذشته، افزایش یافت

بازار کامپیوتر شخصی پس از مدت‌های طولانی، نشانه‌هایی از پایداری از خود نشان می‌دهد. بر اساس گزارش اخیر IDC، میزان عرضه‌‌ی کامپیوترهای شخصی در سه‌ماهه‌ی پایانی سال 2017، نزدیک به 0.7 درصد نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال 2016 افزایش پیدا کرده است؛ درحالی‌که میزان کلی عرضه‌ی سالانه نیز در سال 2017 کاهشی 0.2 درصدی نسبت به سال گذشته‌ی میلادی نشان می‌دهد.

تحلیل‌گران مؤسسه‌ی IDC معتقدند که 2017، پایدارترین سال برای بازار کامپیوترهای هوشمند از سال 2011 محسوب می‌شود؛ امسال شاهد عرضه‌ی حدود 259.5 میلیون دستگاه PC به بازار بودیم. در فصل تعطیلات، تولیدکنندگان PC با عرضه‌ی 70.6 میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی، پیش‌بینی‌ها در خصوص کاهش 1.7 درصدی عرضه در این برهه‌ی زمانی را از میان برداشتند؛ اما با وجود رشد 0.7 درصدی در سه‌ماهه‌ی پایانی، دستگاه‌های موبایل کماکان از فروش جهانی کامپیوتر شخصی می‌کاهند.

اچ‌پی با افزایش 8.3 درصدی عرضه‌ی محصولاتش در سه‌ماهه‌ی چهارم سال 2017 نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته، کماکان برترین تولیدکننده‌ی کامپیوتر شخصی دنیا محسوب می‌شود. لنوو بدون تغییر قابل توجه، کماکان جایگاه دوم را در اختیار دارد و شرکت‌های دل،  اپل،  ایسوس و ایسر جایگاه‌های سوم تا ششم را به خود اختصاص داده‌اند.

جی چو، مدیر پژوهش IDC در بخش پایش کامپیوترهای شخصی، در این خصوص می‌گوید:

نتایج سه‌ماهه‌ی چهارم [2017]، پیشرفت دلگرم‌کننده‌ای در فضای دشوار و رقابتی کامپیوترهای شخصی نشان می‌دهد. عرضه‌ی طیف گسترده‌ای از محصولات با وعده‌هایی نظیر شارژدهی باتری در کل روز، قابلیت حمل بالا و افزایش توان پردازشی، باعث شده است تا کاربران نگاه جدی‌تری به این کامپیوترهای متحول‌شده داشته باشند. با این حال، بازار PC کماکان چالش‌برانگیز است.

گزارش IDC حکایت از آن دارد که بازار PC آمریکا، با کاهش فروش لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی، عملکردی پایین‌تر از حد انتظار در فصل پایانی سال 2017 از خود به نمایش گذاشته است. میزان عرضه‌ی PC در این برهه‌ی زمانی در آمریکا 16.5 میلیون دستگاه بوده است که در این بین، اچ‌‌پی با سهم 34 درصد، پیشروی بازار کامپیوتر شخصی ایالات متحده به‌شمار می‌رود.

در گزارشی دیگر، مؤسسه‌ی گارتنر، میزان عرضه‌ی پی‌سی در سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته‌ی میلادی را 71.6 میلیون دستگاه اعلام کرده است که نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال 2016، کاهشی 2 درصدی نشان می‌دهد. برخلاف IDC، گارتنر فصل چهارم 2017 را سیزدهمین سه‌ماهه‌ی متوالی با کاهش عرضه‌‌ی PC می‌داند.

تحلیل‌گران گارتنر مدعی هستند که در سال 2017 نزدیک به 262.5 میلیون دستگاه PC عرضه شده است که نسبت به سال 2016، کاهشی 2.8 درصدی نشان می‌دهد؛ اما به‌ نظر می‌رسد که گارتنر نیز درست‌ مانند IDC، به کاهش فروش PC در بازار آمریکا برخلاف رشد این حوزه در آسیا/اقیانوسیه‌، ژاپن و آمریکای لاتین اذعان دارد.

میکاکو کیتاگاوا، از تحلیل‌گران ارشد گارتنر، می‌گوید:

نتایج حاصل از فصل چهارم [2017] بار دیگر ثابت کرد که کامپیوتر شخصی دیگر کالای محبوبی در فصل تعطیلات نیست؛ البته این نتایج بدین مفهوم نیستند که PC از خانه‌ها ناپدید خواهد شد. در حقیقت کامپیوترهای شخصی به دستگاه‌های تخصصی‌تر و هدفمندتری بدل خواهند شد. خریداران PC به‌جای قیمت پایین، به‌دنبال کیفیت و عملکرد خواهند بود و این موضوع قیمت میانگین فروش PC را افزایش خواهد داد و در نهایت سود بیشتری به ارمغان خواهد آورد.

به‌گفته‌ی کیتاگاوا، تا زمان افزایش سوددهی، وسعت بازار پی‌سی به کاهش خود به‌ دلیل کمتر بودن تعداد کاربران، ادامه خواهد داد.